tirsdag 6. juni 2017

Evje - Randsverk

Etter at vi hadde kampert 2 netter på Evje, ankom Helga og Thor-Sverre. De hadde kjørt heimefra mot sør for å finne varmen. Før de kom til Evje hadde de blant annet vært innom Sørlandet Caravansenter i Grimstad og Kristiansand. Hadde 2 fine dager på Evje sammen før vi kjørte videre til Notodden Bobilparkering.

Et par bilder fra Evje sentrum

Notodden er en interresant plass. Her er det mange tegn på at det har vært en plass med mye industri. Bl.a. Norsk Hydro hadde Norges første kunstgjødselfabrikk. Mye av produksjonsbygningene er borte, men mange bygninger er bevart og det etablert mange bedrifter i disse bygningene. Det er også tydelig at det har vært en "havneby" med mange kaier. Telemarkskanalen går jo opp hit. Stedet er også kjent for sin bluesfestival og det er reist et eget bygg som heter Bok og Blueshuset. Huser bl.a. bibliotok. Etter at Helga og Thor-Sverre hadde forlatt oss her og startet turen nordover til varmere strøk, tok vi oss en spasertur i sentrum og vandret litt rundt i historien før vi også startet videre.

Kveldsstemning i Notodden
Helga og Thor-Sverre er gått til køys

Fra det gamle industriområdet

Bok og Blueshuset

Kaiområdet

Levninger etter store kraner

Notodden Bobilparkering

Utpå dagen kjørte vi videre til Geilo, hvor vi tok inn på Øen Turistsenter. Da hadde vi kjørt en interresant vei, først E134 og så RV40. Masse opp og ned, bratt og svingete og bl.a. over Dagali. Her var vi 1100 meter o.h.
Etter turen over fjellovergangene forstår vi godt trafikkproblemene nedover mot de store byene på søndag ettermiddag, for her er det enorme mengder med hytter og campingplasser med helårscampere.

Over Dagali. Sol, men ikke varmt.

På 1100 meter o.h.

I dag tirsdag, har vi kjørt fra Geilo, via Gol, Fagernes og over Valdresflya til Randsverk Camping.
Vi var innom Gol, forbi Pers Hotell hvor vi har vært på forskjellig kurs for mange år siden samt handlet litt mat på Kiwi. På Fagernes hadde vi lunsjpause før ferden gikk videre over Valdresflya. Vi passerte Beitostølen i regn, men med god sikt. En kilometer senere var det intet å se. Tåka lå tjukk som graut, maks 40 - 50 meter sikt. Tåka ga seg ikke før vi var på tur nedover fjellet igjen, så den turen var nokså bortkastet.
Tåka og regnet ga seg etterhvert nedover mot Vågå og på campingen hvor vi ligger tittet sola frem utpå ettermiddagen.