onsdag 5. juni 2013

Trollhättan

I går tok vi løst fra Gøteborg og startet vår ferd opp Götaelven. Det første som møtte oss var en bro på 18,3 meter, og da vi rager omtrent 18 meter så var det mye om og men før jeg fikk tillatelse til å bare gå rett under uten og be om broåpning. Tok kontakt med broen og fikk forsikring om at brohøyden var 18,3 og så durte vi på. Det gikk alldeles utmerket.

Götaelvbroen 18,3 meter
Ferden gikk så oppover Götaelven. Mellom 1 og 2 knops motstrøm hele veien opp mot Lilla Edet. På veien opp passerte vi først Marieholmsbroen som måtte åpnes, svingbro. Det gikk greit. Neste var Angeredsbroen og den hadde en seilingshøyde på 47 mtr, så det gikk greit. Neste var Jordfallsbron  som måtte oppkalles og dette var en løftebro. Den siste broen var Lille Edetbroen som måtte løftes og derfra gikk vi rett inn i den første slusen. Her hadde vi en svensk seilbåt foran oss som vi "hermet etter" med hensyn til fortøyning i slusen. Det gikk bra.

Svingbro

Denne var høg nok 47 meter

Klaffbro

Den første slusen med en svenske foran oss
Etter at vi kom ut av slusen var det hardt styrbord inn i gjestehavnen i Lilla Edet, og her ble vi liggende over natten. En tur på land. Hyggelig liten by. Her ble Sveriges første sluse bygget og den kunne sees ved siden av dagens sluse. Laksen går opp i Götaelven og her var det laksetrapp og fiskere som lå nedenfor fossen og fisket.

Gjestehavnen i Lille Edet
Startet fra Lille Edet mot Trollhättan i formiddag. Kom opp mot den første Trollhättan slusen som er en trippelsluse. Denne gangen med en Skotsk seilbåt etter oss. Disse tre slusene er store. Hver av dem på en høyde på ca 10 meter, men heldigvis er de konstruert med dobbel bunn, slik at det er lite straum. De fylles utrolig fort selv om volumet er enormt, mellom 6 000 og 12000 kubikk pr sluse.

Avslapping før vannet kommer inn

Skotte på tur inn i første Trollhättan slusen
Etter sluse nummer fire tok vi denne gangen en 180 graders babords turn, og så var vi på plass i Skoftebyns gjestehavn.

Skoftebyns gjestehavn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar