mandag 25. juni 2018

Hittil i år

Nå er det lenge siden vi har gitt dere noe å lese på.  Derfor skal jeg prøve å oppsummere hittil i 2018.
Akkurat nå 25.6.18 sitter vi i bilen, parkert utafor AEs bror på Mo i Rana.  Mor/svigermor har bursdag (98 år) og vi skal se om hun tar i mot besøk, bløtkaka er klar.

Men, for å begynne med januar...
19.1. tok vi første turen, til Lødingen og Hjertholmen. Kaldt, men  20-25 biler hadde tatt turen hit. 20.1. startet vi mot Lofoten, innom Henningsvær en tur men overnattet i Svolvær. Stille i Lofoten på denne tia, mange campingplasser er stengt og bobilparkeringen i Svolvær er nedlagt.

Februar
8.2. til Lødingen igjen, litt snø i luften -2 gr, litt vind. 3 biler her nå midt på dagen. På fredag kom det flere og vi ble 15 biler tilslutt. Kjenninger også, så da ble det bålkvelder og kos ute. Varmekjeldress må man ha...

Mat må man ha, finnebiff er ikke feil på en kald kveld på Hjertholmen.

21.2.
Først til Lødingen, så til Lofoten og Henningsvær.  Godt å kjenne folk rundt omkring, Odd Rane denne gangen, ordnet strøm og fersk fisk. Det ble et kjempemåltid på bursdagen til sjåføren. Fikk  melding fra Lillian at de skulle til Svolvær å se på bobil og vi ble med på det.  Ble ikke noe kjøp den dagen, men det gikk ikke lang tid før de kjøpte bil på Jessheim og den hentet vi for dem.

Mars startet med at vi hentet Lillian og Håkon sin bil på Jessheim, en Hymer Starline 680, kjempefin bil som vi håper de får mye glede av.
Stor-elgen i Østerdalen
I Trondheim kom Lillian og Susanne + Even, Hanna og Lottet på  inspeksjon

15.3. Kjører først til Bjerkvik og fukt-test, så videre til Sjøvegan bobilcamp. Fin kveld og bålpanna tent.  Flott nordlys. Neste dag kom  herr og fru Gamst og vi fortsatte til Bjørkebakken for møljefest . Maten smakte fortreffelig, men været kunne vært bedre....

23.3. "Påskeferie"
Vi starter i nydelig vær og ender opp på Hjertholmen, her ankommer det etterhvert mye biler, bla dukket Einar Nordvoll opp og da ble det først bålpanne så kortspill, koselig.
24.3. Til Henningsvær og en øl ++ hos Odd Rane. Får med oss et måltid boknafisk som nyyyytes. På kvelden en tur på Klatrekafeen hvor Odd Rane er og svigersønn Atle og gutta som er på fisketur.
25.3. Her kom "tremenning" Bjørg m/mann Arnold og bror Børge og vi spiste lunsj sammen med dem. Fam Gamst dukket opp, den 26.3. kom også broder Kurt m/frue.
27. til 30. Svolvær og masse kjenninger, nå kom også Lillian og Håkon. Ble både byturer og båling, kjempekoselig.
4 biler "suler" opp kjører til Sildpollnes hvor vi ble godt mottatt av sjefen sjøl.
Etter å ha inspisert Kurts Pilote er alle enige "forbannet drittbil".  Nødløsning for en ødelagt støtfanger og tetting av lekkasjer ble gjennomført av Stein Gamst slik at det var mulig å kjøre videre.
Den bilen er nå levert tilbake til forhandler og en Frankia står nå i garasjen.
Hjemme 2.4. etter en flott påskefeiring.

April
7/8.4 Kjapp tur til Lødingen hvor Lillian og Håkon var. Ble ingen uteaktiviteter
26.4. til 2.5. Startet med tur til Hjertholmen, så hjem en tur for å feire 80. års dag til en kjenning. Deretter Sortland, hvor AE var på et møte på lørdag. Stokmarknes og middag hos Lillian og Håkon, kjørte til Bø, innom Guvåg, men der var ikke noe særlig så da ble det Straume. Fint vær og da ble det grilling og bålpanne. Neste dag gåtur til Straumsjøen før vi igjen endte opp på Hjertholmen. Nilsen sine kjørte hjem
Lødingen

Grilling på Straume
Dans på Straume
VELDIG MÆTT

En øl på Baccalao

Mai
2.5. fikk vi levert vår nye personbil, en Kia Soul, altså el-bil. Var bare å satte den i garasjen før vi kjørte til Evenes og Campingen der. Våre venner i Narvik Åshild og Brigt ankom utpå kvelden .
3.5. kjørte vi først innom Ferda i Bjerkvik.  Flott vær så vi fortsetter til Sjøvegan, hvor det etterhvert dukker opp flere kjenninger.  Besøker "Kåre på Kaia".
5.5. til Garsnes Brygger sammen med Åshild og Brigt, spiser middag på kafeen, nydelig mat. Bålpanne til langt på natt. Heimturen ble vindfull, men det gikk greit.  Innom messa hos Ferda i Bjerkvik, masse folk.

10.5. Til Sigerfjord i nydelig vær 20 - 22 grader og vindstille. Veldig fint på bobilparkeringen i Sigerfjord.
Det er noe som heter sorg og glede går hånd i hånd. 11.5. var vi med å begrave Olav Frantzen  på Bogen kirkegård , og senere på kvelden feiret vi Marianne Heggelund 60 års dag på Borkenes.

17. til 20.5.
Kjører til Bjerkvik etter 17. mai feiring i byen. 18. innom Ferda Bjerkvik for om mulig å få hjelp til vårt kjøleskap problem, men nei ingen hjelp å få. Kjører til Brøstadbotn og Camp Solbergfjord hvor mange av våre bobilvenner er samlet til festlig samvær på båthuset i småbåthavna. 30 - 35 personer tilstede.  Mye vind og regn.
20. kjører vi til Årsteinbrua litt regn i luften med lite vind, noe som endrer seg utpå kvelden, reine skjære villværet. Hjem 21.

Alene på Evenes Camping
Det blomstrer i veikanten

Gjett om denne dykkeren var lykkelig

26. - 31.5.
Klar for Tromsøtur og konfirmasjon for Geirs sønn Joakim (bonus barnebarn). Stopper først på Setermoen og campingen der.  Flott vær og grilling. Lunsjstopp i Nordkjosbotn, innom Ferda og kjøpte nytt instrument til Alden, ble også montert etter ankomst Tromsø.  Parkert på gårdsplassen hos Hilde og Geir. Fikk konfirmert Joakim og hadde en hyggelig stund med familie og venner på Kongsbakken Skole. Dessverre ble fruen syk å ble liggende hjemme.

31.5. Kjørte til Stokmarknes fordi vi måtte innom GlassDrive på Sortland, frontruta lekker fremdeles, konklusjon, må byttes.
Kjørte til Sigerfjord og dit kom også Lillian og Håkon , grilling i brukbart vær.
Heim via Kvæfjorden.

Juni
Tok en flytur til Kroatia for å se om vi kunne klare å få telen ut av kroppen og det gikk greit, hadde en flott tur fra 6. til 13. juni.

15.6. Til Kongsvik for å feire konfirmasjon for tante/onkel barn Sunniva, ble en flott feiring. Været??? Mye vind og regn.

21.6. Fra Harstad til Rognan, regnet stort sett hele veien.  På Rognan Camping var Anne-Lise og Kurt og vi fikk servert ost og kjeks, godt og koselig. Rolig dag på fredag, spaserte til byen og handlet litt.
Lørdag og Sankthans, vi kjørte til en rasteplass litt sør om Rognan og her fant vi en grillbu som vi kunne fyre opp i, ble både varmt og koselig. Søndag til Mo, her skal vi feire mor/svigermor sin 98 års dag.

Litt info, i 2017 hadde vi 136 overnattinger i bobilen, hittil i år 53 overnattinger :-)