torsdag 13. juli 2017

Sollefteå og heim

Tirsdag 20. juni.
Etter å ha campet i Sollefteå i en uke tok vi på heimveien, og første stopp var Saiva Camping og Stugby i Vilhelmina. Temperaturen har begynt å krype nedover, litt regn i luften, og vi holdt oss stort sett "innomhus". Innom Systembolaget for å kjøpe inn noe vin og etc før passering av norskegrensen.

I dag onsdag 21. juni gikk turen videre til Tärneby og Tärnaby Camping. Dette er en fin liten campingplass som ligger like utenfor tettbebyggelsen og ei elv renner rett forbi campingen. Elva var ganske stri etter at snøen for alvor har begynt og smelte i fjellene. Campingverten sjøl var ganske lei av nordavind og kaldt vær, og håpet nå på bedre tider. For mye vann i elva til å prøve fiskelykken.

Vi var ikke helt alene, men ikke mange biler

Elva for stri til fisking
Fra Tärnaby videre til Mo i Rana. På veien var vi innom Hemavan og kjøpte røyk til Anne-Lise og Kurt. Innom på Gruben Sykehjem og besøkte mamma, men i dag var hun i det triste hjørnet.
Parkerte utenfor hos Kurt og hadde en grundig utvendig vask av bilen. Også taket fikk en omgang.

Fredag den 23. juni, St Hansaften dro vi sammen med Anne-Lise og Kurt til Yttervik Camping, 15 - 20 km sør om Mo. Her dukket også Åshild og Brigt opp og vi hadde en fin kveld sammen med dem.

På Yttervik traff vi et hyggelig par sørfra

Parkert på Yttervik Camping

Kveldsstemning på St. Hansnatten

Hyggelig på moloen.

I dag lørdag regnet det og vi bestemte oss for å ta en tur til Hemnesberget, så tre bilder parkerte på kaikanten, fikk tilkoblet strøm. På kvelden fikk vi innpass på båtforeningens hus og her ble tilberedt rakfisk med tilbehør. Åshild og Brigts debut på denne herligheten. Ble en koselig kveld til tross for regnvær.

Søndag tilbake til Mo i Rana sammen med Anne-Lise og Kurt for å feire mammas 97-års dag. Tilstede her var i tillegg til jubilanten og undertegnede med frue også Helga og Thor, Anne-Lise og Kurt, Veronica og Bulle med sine tre små. I dag var jubilanten i strålende humør. Feiring med kaker og kaffe på stua på Gruben Sykehjem.

Feiring av 97-årsdagen til mamma
Mandag, butikkdag på Mo før vi på tirsdag bestemte oss for å kjøre kystriksveien videre nordover. Første stopp ble Polar Camp Hilstad et par kilometer fra Kilboghamn Fergeleie. Mye hytter, men også bra plass for bobiler og campingvogner. Mye fisketurisme og den campingen som ligger nærmest Polarcirkelen. Prøvde ikke fiskelykken her heller.

En liten båthavn ved campingen

Kveldstemning ved Polarcirkelen

Også her var det en del fastboende

Her var vi ikke alene.

Onsdag videre nordover. 2 ferger. Kilboghamn - Jektvik og Ågskaret - Halsa. Videre gjennom Svartistunellen, innom Glomfjord og en liten stopp for handling på Ørnes, før vi endte opp på Kjellingstraumen Fjordcamp. En idyllisk liten fiskecamp nær Kjellingstraumen Bru. Været har bedre seg og vi prøvde fiskelykken igjen, men haille er ikke bra?? HÆÆÆÆ (copilotens kommentar)

Kjellingstraumen Fjordcamp

Parkert mellom trærne

Kjellingstraumen Bru i kveldssol

Innover Beiarfjorden
Torsdag og vi forlot Kjellingstraumen og kjørte noen kilometer tilbake på kystriksveien og kjørte over brua og inn på Sandhornøya. Til tross for at vi bodde i Bodø i mange år, på 60 - 70-tallet, så var det første gangen vi satte fot på denne øya. Veien var smal, men grei å kjøre på. Stoppe på Våg Bobilcamp. Stor småbåthavn og SparMat som nærmeste nabo. Anløp av hurtigbåten fra Bodø, og all skipstrafikk langs leia rett forbi. En fisker kom inn med kveite i lasten og Sissel fikk kjøpt den minste som var på 6 kilo. Blodfersk kveite til middags. Sol og fint vær til tross for at nordavinden ikke helt har sluppet taket.

Kafeen på Sparmaten

Småbåt og gjestehavn. Sørfugløya i bakgrunnrn

Full oversikt over skipsleia. Sør-Arnøya i bakgrunnen

Cruiseskip på tur nordover
Fredag fra Sandhornøya og en sving innom Nygårdsjøen hvor vi var innom og hilste på gamle kjenninger fra Bodø. Asbjørg og Hermod Korsvik. Kaffe og kaker på verandaen i flott solskinn.

Noen bilder fra Nygårdsjøen

Utsikt fra gården

Nyrenovert

Nye platting

Opusen på gårdsplassen

Asbjørg og Hermod

Dette er Asbjørgs barndomshjem

Planen var og stoppe i Saltstraumen for å prøve og fange sei, men her var det fullt på campingen, (fellesferien startet), slik at vi kjørte videre og stoppet i Bodø på Bodøsjøen Camping. Campingen er noe slitt, men plassen er bra.
På besøk hos Eva og Frank Lauritz på kvelden. Et par glass vin før vi tok taxi tilbake.
Før vi startet turen videre på lørdagen, så var vi innom Margareth og Jan i deres nye leilighet i Bodø.
Neste stopp Fauske. Fauske Bobilparkering. Rolig kveld med grilling.

Søndag var det heimtur, og etter 6 - 7 uker på veien så var det ok og være i Øysteinsgate igjen.
På turen var vi innom på hytta hos Pia og Atle. De har kjøpt seg hytte innerst i Kanstadfjorden.